Arktiset ankat muuttaa pohjoiseen – sulaa hulluutta vai elämäntapa
Automecan yrittäjäpariskunta Eija ja Matti Lampila mukana sekä järjestelyissä että osallistujina 2CV Dyanella tiimi 21!
Kolmantena päivänä helmikuuta starttaa 31 viluisen ankan letka Helsingistä kohti Nordkappia. Kyseessä ei ole mitä tahansa sorsia, vaan ankka, rättäri, sätkä ja sata muuta lempinimeä kantavia Citroën 2CV kulkimia. Retkikunta koostuu yhdeksästä Suomen 2CV-Killan jäsenestä ja heidän kartanlukijoistaan sekä 22:sta Keski-eurooppalaisesta Citroën 2CV autokunnasta. Osa heistä tulee maista, joissa lumella ja jäällä ajelu ei ole aivan jokapäiväistä.
Arktinen retki kantaa kansainvälisyydestään johtuen nimeä Raid 4 Arctic Ducks. Kaukaisimmat osanottajat ovat jo lähteneet matkaan Ranskasta ja Itävallasta, kokoontuakseen lähdön ensimmäiseen vaiheeseen Helsingin Vuosaaren ABC:lle lauantaina klo 10. Kaiken kaikkiaan retkikuntaan starttaa kulkimia yhdeksästä eri maasta, joissa mukana ryhmiä Suomen lisäksi Ruotsista, Norjasta, Saksasta, Belgiasta, Hollannista, Ranskasta, Englannista ja Itävällasta.
Kaikki Raid 4 Arctic Ducks retkikunnan jäsenet kulkevat Citroën 2CV-pohjaisilla kulkimilla, joiden valmistus alkoi Ranskassa vuonna 1948 ja päättyi Portugalissa vuonna 1990. Kulkimen peruskonstruktio muuttui vuosien varrella hyvin vähän. Koko valmistuksen ajan kulkimessa käytettiin ilmajäähdytteistä 2-sylinteristä boxer-moottoria. Ensimmäiset moottorit olivat tilavuudeltaan 375 cm3 ja yhdeksän heppaisia. Tuotannon lopussa käytössä oli 602 cm3 ja lähes 30-heppainen voimanpesä. Kulkimesta valmistettiin useita erilaisia rinnakkaismalleja ja niiden pakettiautoversioita. Retkikunnan kulkimet kattaa lähes koko mallikirjon lukuunottamatta Saharan aavikoille suunniteltua Mehari mallia. Retken haasteellisuutta lisää pienen moottoritehon, kangaskaton ja olemattoman lämmityslaitteen aiheuttamat vilunväristykset ohjaamossa, ulkoilman lämpötilan laskiessa normaaleihin helmikuisen Lapin pakkaslukemiin.
Paleltumisen ehkäisemiseksi on kulkimia jouduttu ”hieman” parantelemaan raidia varten. Rättikattoja on eristetty tai vaihdettu lasikuituisiin talvikattoihin. Joihinkin kulkimiin on jopa rakennettu keskuslämmitys ja joihinkin lisätty nykyautoista tuttuja lisälämmittimiä. Moottoria ja muuta tekniikkaa on huollettu ja tarkistettu toimintavarmuuden maksimoimiseksi.
Retkikunnan reitti alkaa Helsingistä ja jatkuu Mikkeliin, jossa tutustutaan paikalliseen Citroën jälleenmyyjään ja huoltoliikkeeseen. Mikkelin Kärkimerkeillä ja CitiX korjaamolla on myös retken toinen startti, eli letka on kokonaisuudessaan ensi kertaa koolla. Mikkelistä matka jatkuu kohti Joensuuta, jossa vietämme ensimmäisen yötauon.
Joensuusta matkan on tarkoitus jatkua eksoottisen Kolin jäätien kautta Vuonislahteen. Kehnon talven vuoksi näyttää siltä että Vuonislahteen matkataan maata pitkin, mikäli pakkaset ei pian kiristy ja jäätietä saada auki. Matkaa jatkuu edelleen kohti Haaparantaa, jossa vietämme toisen yötauon Ruotsin puolella.
Haaparannasta matka jatkuu Tornionjoen Ruotsin puoleista rantaa Juoksengiin, josta ylitämme joen jäätietä pitkin Suomen puolelle. Napapiirikylässä Juoksengissa suoritamme ulkolaisten vieraidemme kanssa Lapin noidan suunnitteleman Napapiirin ylitysrituaalin. Noituuden kadottua, matkaamme Äkäslompoloon Jounin kauppaan katsomaan, onko kauppias Sampo kotona. Kolmas yötauko onkin sitten Enontekiön Hetassa.
Hetassa vietämme taukopäivän ja tutkailemme ulkolaisten vieraiden kanssa mitä kaikkea Suomen talvisessa Lapissa on mahdollista harrastaa. Levähdyksen jälkeen matka jatkuu Norjan puolelle Kautokeinoon ja edelleen Altan kautta kohti pohjoista. Honningsvågin norjalaiskylässä vietämme yötauon. Aamusella sääolosuhteiden salliessa pyrimme kohti Nordkappia, euroopan pohjoisinta autolla saavutettavissa olevaa kolkkaa.
Paluumatkalla pysähdymme toistamiseen Hetassa, josta jatkamme kohti Torniota, jossa tutustumme vieraidemme kanssa paikalliseen pienpanimo toimintaan Tornion Panimossa. Illan päätteeksi juhlistamme retken päättymistä valmistamalla omintakeista ”riittijuomaa”. Retken virallinen osuus päättyy ja kotimatka alkaa ”kukin omia teitään”.
Retken etenemistä on mahdollista seurata reaaliajassa osoitteessa http://www.2cv.fi/r4ad-gps, jossa näkyy useamman kulkimen sijainti GPS seurannassa.
Lisätiedot:
Mika Koivunen, p. 045 6386444, ottopoika@2cv.fi
Englanninkieliset haastattelut:
Eija Lampila, p. +358 44 421 3952, eya8@icloud.com
Kotisivut: https://www.2cv.fi/r4ad/
Osanottajat: https://www.2cv.fi/r4ad/teams/
Kuvat: liitteenä fiiliskuvia edelliselta talviraidilta vapaaseen käyttöön tämän uutisen yhteydessä. Copyright: Suomen 2CV-Killan arkisto / Henkka Castrén
Mahdolliset haastattelu ja tapaamispaikat:
3.2. klo 10.00 Vuosaaren ABC
3.2. noin klo 15.00 CitiX, Mikkeli, Kaapelikatu 1
3.2. noin klo 20.30 Joensuu, Torikatu 16 (autot parkkihallissa)
4.2. noin klo 11.20 Ewa Ryynasen Ateljee, Paateri 21, 81560 Vuonisjärvi
5.2. noin klo 12.30 Ratasjärventie 2/4 95640 Juoksenki
5.2. noin klo 15.15 Jounin Kauppa, Sannanrannatie 3, 95970 ÄKÄSLOMPOLO
6.2. Hetan majatalo, Riekontie 8, 99400 Enontekiö
7.2. noin klo 13, Alta, Norja
7.2. noin klo 19, Honningsvåg, Norja
8.2. noin klo 10.00 Nordkapp (säävaraus)
9.2. noin klo 18.00 Joentalo, Kivirannantie 13-15, 95410 TORNIO